MOOC – fremtidens læring! I dag?

Tidligere har jeg blogget litt om hvordan vi er på vei inn i det digitale samfunnet, og hvordan vi prøver å takle det. Hvordan vi holder fast ved «gamle» måter å gjøre ting på i et samfunn hvor det finnes flust av alternative muligheter for å gjøre noe raskere, enklere og bedre.

Har vi en mulighet til å utvikle måten vi utdanner oss på i dagens samfunn? Det utvikles flere og flere såkalte MOOC. Massively Open Online Course/Classes. Et eksempel finnes hos Georgia Tech MOOC.

Mooc er basert på nettverkslæring og baserer seg på at deltagerne lærer av hverandre i fellesskap og gjennom diskusjoner med hverandre. Siden læringen gjennomføres online kan deltagere over hele verden delta. Kursledere eller studieveilederene distribuerer relevant fagstoff, live videoer og lydklipp til studentene hvorpå de skal kommentere, kritisere og delta i diskusjonene. Alle oppfordres til å bidra med egen meninger, innlegg og tanker. Læringen skjer da underveis og gjennom nettopp denne samhandlingen.

Hvorfor er det ikke flere fag eller kurs i høyere utdanning som utvikler seg inn mot dette?

Hvordan vil vurderingen av en deltager være i en slik setting, hvor ingen kjenner hverandre eller har truffet hverandre annet enn i en diskusjon online? Kanskje er det ikke relevant med en vurdering av deltageren? Hvorfor ikke lage relevante kursbevis og la deltagerene selv vise hvor mye de har lært i et fremtidig intervju? Må vi bort fra de klassiske «sitte og prate sammen i noen timer» jobbintervjuene og heller la jobbobjektene vise hva de kan i en reell situasjon? En eksamenskarakter gir ikke nødvendigvis et godt bilde av hva en deltager har lært. Den gir et godt bilde av kunnskapen omkring akkurat de spørsmålene som er en del av eksamen. Litt uflaks med spørsmålene, dårlig dagsform eller andre ting kan påvirke karakteren. En reell situasjon hvor vi viser hvordan vi fungerer i en gruppe, hvordan vi klarer å bruke relevant kunnskap til å løse oppgaver på vil nødvendigvis gi en bedre situasjon for jobbsøker og arbeidsgiver.

Kan det være at læringsinstitusjonene er redde for hvordan de skal håndtere elevene? Hva vil skje dersom et fag får dårlig omtale på nettet? Forsvinner studentene og forelesere blir uten dem? Vi vet alle hvilken kraft internett har til å spre gode og dårlige erfaringer? Kanskje må vi la dagens forelesere delta i et MOOC for å prøve?

Er det rett og slett redselen for å prøve noe nytt som er problemet?

Vil studenter som har problemer med å prioritere og arbeide med fagstoff få problemer i en slik setting, eller vil de møte større motivasjon fordi studiene møter studenten på hans eller hennes område?

Jeg vet ikke nok om dette til å gjøre meg opp en mening, men jeg mistenker at det kan være en kombinasjon av alt dette som gjør at utviklingen går treigt. MEN, la oss prøve å utvikle det, la oss prøve å delta på et slikt kurs, la oss prøve å få gamle utdaterte metoder ut av samfunnet.

Om sblindheim

Ingeniør i Statens vegvesen. Jeg holder på med videreutdanning, Master i organisasjon og ledelse med tenkt spesialisering innen prosjektledelse, som jeg tar i tillegg til jobb. Jeg har samboer og to barn. Jeg er bosatt i Froland kommune som er nabokommunen til Arendal.
Dette innlegget ble publisert i Sos6501 og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar