Deling på nett, Zuckerbergs lov

I denne artikkelen på technology review har Paul Boutin noen tanker om Zuckerbergs lov, og deling på nett. Hva deler vi, hvorfor og ikke minst hvordan?

Zuckerberg har formulert sin egen versjon av Moores lov; Hvert år i overskuelig fremtid vil informasjonen du deler på nett, doble seg. Dette kan helt enkelt fremstilles som en eksponensiell funksjon. Våre digitale liv, Facebook, Twitter, Google+ etc, vil bli vesentlig travlere i årene som kommer. Felles for de alle er mer og bedre tilrettelagt annonsering.

Facebook er nok den som vil jobbe hardest for å opprettholde denne loven, da Zuckerberg er jo nettopp Facebook’s grunnlegger. Den originale Moores lov er foreløpig på Zuckerberg og Facebook’s side, raskere, bedre og mindre datamaskiner, nettbrett og mobiler gjør det lettere og raskere å dele informasjon. Teknologien i en mobiltelefon er jo i dag som en liten datamaskin med GPS og programvare for nettopp å dele.

Noe av det siste Facebook lanserte er såkalt friksjonsløs deling. Først gjennom Like-knappen, hvor alle ser at nettopp du har trykt Liker på en nettside, en kobling eller et produkt, til applikasjoner som, gitt at du tillater det, kan dele informasjon om hva du gjør, hører på eller er direkte til Facebook med Spotify som det første og mest kjente eksempelet. Friksjonsløs deling støtter teorien til Zuckerberg ved at tidligere manuelle oppgaver har blitt automatiserte.

Videre så tas det opp at dette ikke nødvendigvis er problemfritt. GPS enheter som til enhver tid sporer hvor vi er, samtidig med at vi automatisk poster på Facebook hva vi gjør, hvem vi er sammen med og hva vi hører på av musikk, har bekymret flere. Spesielt dersom noen skulle kreve innsyn i dataene. (Datalagringsdirektiv noen?)

Det største problemet Zuckerberg og Facebook har er ikke det å få oss til å dele informasjon, det gjør vi jo gladelig tydeligvis, Det vanskeligste er å få folk til å bry seg. Hvorfor skal du bry deg om at jeg hørte på Møkkamann mens jeg jogget meg en tur i morges? Noe som kanskje kan få deg til å bry deg litt, undersøke litt nærmere er for eksempel om jeg poster på Facebook at jeg har hatt filmmaraton med alle Harry Potter filmene, eller sett 17 episoder av en TV-serie i strekk. Kanskje det kan få deg til å sjekke om den tv-serien er noe spennende?

Nettopp denne sammenhengen og det at vi er flere og flere som deler hva vi hører på, hva vi kjøper og hvor vi jogget i morges  skaper nettverkseffekter og vi bidrar alle sammen til å utvikle og forsterke nettverket oss imellom.

For nettbutikker, nettaviser og andre nettsteder er nettverkseffektene helt essensielle for å få folk til å kjøpe en vare, lese en artikkel eller se en video på youtube. Har 57 av mine 202 venner på facebook lest en  artikkel om trafficing så leser jo selvfølgelig jeg den også. For Facebook er jo annonsene deres den største inntektskilden. Det er større sannsynlighet at jeg trykker på samme annonsen om en ny bil som flere av mine venner har trykt på, enn at jeg trykker på en tilfeldig reklame om truseinnlegg.

For oss andre bidrar nettverkseffektene at vi oppdager nye ting, de kan overtale oss til å gjennomføre et kjøp vi tidligere ikke ville gjort, og vi bidrar tilbake til nettverket så dette gjelder andre i tillegg!

Hva tror så jeg om dette? Jeg synes effektene av delingen og hvordan vi alle deltar er spennende. Samtidig så vil nok delingen vår bare øke til et visst punkt. Etter det punktet er det ikke mer å dele, eller det begynner å bli for detaljert omkring våres egen person. Kommer dataene vi deler på Facebook på  avveie og om noen har mulighet for å koble dette sammen med dataene som lagres gjennom datalagringsdirektivet så begynner det å bli skummelt.

Personlig har jeg anskaffet alarm med video som er aktiv når jeg forlater huset. Denne er direktekoblet til alarmsentral med utrykning. Denne skaffet jeg først og fremst på grunn av brannvarsling når vi er på lengre ferier eller andre mindre turer. Nå i ettertid ser jeg det at ofte blir slike ferieplaner eller steder jeg er på delt på Facebook. Dette er både bevisst og ubevisst. Hvem har vel ikke sett «…i nærheten av Arendal – Fra mobil» på Facebook? Når folk (ikke hvem som helst) kan se hvor jeg befinner meg så er vi vesentlig mer sårbare for innbrudd. Alarmen og klistremerkene over hele huset bidrar til å redusere denne risikoen.

Hvorvidt jeg er positiv eller negativ til en slik kultur? Tja… Begge deler vil jeg si. Jeg tror jeg vil fortsette å dele en del, ikke alt, samtidig som jeg tar mine forhåndsregler.

Hva tror du om våre digitale liv i årene som kommer? Legg igjen en kommentar under om du har noen synspunkter du vil dele med meg og de som leser?

Om sblindheim

Ingeniør i Statens vegvesen. Jeg holder på med videreutdanning, Master i organisasjon og ledelse med tenkt spesialisering innen prosjektledelse, som jeg tar i tillegg til jobb. Jeg har samboer og to barn. Jeg er bosatt i Froland kommune som er nabokommunen til Arendal.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Deling på nett, Zuckerbergs lov

  1. MarionMedrud sier:

    Digitaliseringen av «alt» kan kanskje gjøre at man etter hvert går litt lei, men i utgangspunktet tror jeg ikke dette vil skje. Tror ikke vi vil gå glipp av mulighetene nettsamfunnet gir.
    De sosiale nettverkenes muligheter til å dele og motta informasjon «tvinger» oss til å være mer åpne enn noen gang. Dette på godt og vondt. Jeg tror det er viktig å fokusere på de positive effektene, men som du sier- ta sine forhåndsregler.

  2. Halvdan Haugsbakken sier:

    Interessant og godt innlegg. Jeg tenker at først og fremst blir jo dette et kapasitetsspørsmål. Hvordan skal man håndtere all denne informasjonen som man sender til hverandre? Hva skal man ta til seg, og, hvor mye?

Legg igjen en kommentar